fåglar flyger

ASYLNYTT

Aktuellt nyhetsbrev

Fridh advokatbyrå

Sponsrad av Fridh Advokatbyrå

ARKIV:

Nya regler och lagförslag

Flyktinggrupper, landpraxis

Gränser: passage och hinder

Mottagande av asylsökande

Asylutredning och procedur

Skäl för och emot tillstånd

Tvång, hot och deportationer

Papperslösa, gömda, utvisade

Stöd och solidaritet

EU:s flykting- och gränspolitik

Allmänt om migration, statistik

Integration och uppföljning

Debatt och partipolitik

Kultur, personer, diverse

Flyktinggruppernas Riksråd, FARR

menybox Asylnytt startsida Praxisnotiser Kalender FARR:s hemsida

Asylnytt - Arkiv

EU:s flykting- och gränspolitik

Avtalet med Turkiet, partnerskap med andra länder

Klipp från media

Länk till information från myndigheter och organisationer


Arkiveringsdatum 191017:

Deutsche Welle 19-10-03:

Can the EU-Turkey deal be fixed? till sidans topp

After a deadly fire underlined the dire conditions faced by refugees in Greek refugee camps, the continuing stream of arrivals is alarming EU authorities. What can Europe and Turkey do to find a solution?

German Interior Minister Horst Seehofer's visit to Turkey and Greece comes as the situation in refugee camps worsens and the number of migrants trying to cross over to Europe increases.

A deadly fire at the overcrowded Moria camp on the Greek island of Lesbos on Sunday reminded European leaders of the horrific conditions refugees face there. The facility was designed to accommodate 3,000 people but currently hosts about 12,000.

Seehofer, who is accompanied by the EU Migration Commissioner Dimitris Avramopoulos, said ahead of Thursday's trip to Ankara that he wanted to offer Germany's assistance to both countries. Helmut Teichman, a senior official at the interior ministry, said a range of measures had been put together aimed at preparing the biggest refugee camps for winter.

Speeding up the process

Director of the European Stability Initiative and "architect" of the EU-Turkey Statement, Gerald Knaus, says the tragedy in Lesbos was predictable. He argues that "quick decision making" is key to solving the humanitarian crisis in Greece.

"If people are kept waiting for months in a place that has no provisions, no doctors, no psycho-social support, not even enough space for people to be secure and safe and treated humanely, tragedies like this will continue to happen and the whole EU-Turkey Statement is at risk," warned Knaus.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Sveriges Radio Ekot 19-10- 04:

EU på blixtbesök i Turkiet för att rädda flyktingavtalet till sidans topp

För att undvika en ny flyktingkris i Europa har Tysklands inrikesminister Horst Seehofer och EU:s migrationskommissionär Dimitris Avramopoulos gjort ett blixtbesök i Ankara.

- Vi måste få stopp på de nu åter ökande migrantströmmarna från Turkiet till EU, sa Dimitris Avramopoulos.

De senaste veckorna har antalet migranter som tar sig över Egeiska havet från Turkiet till Grekland ökat kraftigt. Rutten är nu den mest trafikerade vägen in i EU.

Flyktinglägren på de grekiska öarna är överfulla, och den grekiska regeringen anklagar nu Turkiet för att bryta mot flyktingavtalet med EU.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

SvT Utrikes 19-10-10:

Erdogan hotar EU med flyktingvåg till sidans topp

Turkiets president Erdogan hotar med att skicka miljontals syriska flyktingar till Europa. Detta om man inte accepterar Turkiets rätt att gå in i Syrien.

- Hallå, EU, vakna. Jag säger det än en gång: Om ni försöker beskriva vår operation där som en invasion, så gör ni det lätt för oss: Då öppnar vi portarna och skickar 3,6 miljoner migranter till er, sade den turkiske presidenten i ett tal på torsdagen i huvudstaden Ankara.

Bakgrunden är omvärldens starka kritik mot Turkiets militäroffensiv mot det kurdkontrollerade nordöstra Syrien, som inleddes på onsdagen. Senast ut med fördömanden av Turkiets agerande är Indien och Danmark.

"Inte ärliga"

Men i sitt tal, som framför allt riktar sig till hemmaopinionen, försvarade Erdogan insatsen i Syrien mot den internationella kritikstormen som han menar är hyckleri.

- De är inte ärliga, de bara pladdrar på, säger han om landets kritiker och pekar särskilt ut Saudiarabien och Egypten.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

Erika Bjerström i SvT 19-10-10: Europa har hamnat i en rävsax - offensiven kan ge en ny flyktingkris (Extern länk)

The Guardian 19-10-16: Turkish Syria offensive raises Greek fears of new refugee influx (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Aftonbladet 19-10- 14:

EU betalar 16 miljarder kronor av flyktingpengarna - direkt till Turkiet till sidans topp

Stefan Löfven hävdar att inga EU-pengar går till Turkiets statskassa.

- Du har fel, lär dig att du har fel, sa han till V-ledaren Jonas Sjöstedt under söndagens tv-debatt.

Men uppgiften stämmer inte - 16,6 miljarder kronor av EU-pengarna för flyktingar betalas till den turkiska regeringen.

Ett av partiledardebatten i SVT:s hetaste replikskifte var mellan statsminister Stefan Löfven (S) och Jonas Sjöstedt (V). Sjöstedt avkrävde Löfven ett löfte om att Turkiets president Recep Tayyip Erdogan inte ska få några mer EU-pengar för att ta hand om flyktingar.

Stefan Löfven upprepade flera gånger att varken Erdogan eller Turkiets statskassa får pengar som är avsedda för flyktingar. De går i stället till organisationer som hjälper flyktingar på plats.

- Det finns inga pengar som går till statskassan i Turkiet, sa Löfven.

Betalar ut 1 535 miljoner euro

Löfven fortsatte:

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 191002:

ECRE News 19-09-27:

Commission express commitment to Turkey agreement as situation worsen in Greece till sidans topp

While the EU Commission signals awareness of the increase in arrivals to Greece and principle willingness to assist, it also underlines that the current number of arrivals remains 91 per cent lower than during the period prior to the EU Turkey agreement in 2016. Despite weekly transfers to the mainland the hotspots and migrant centres in the Greek islands hosting 29,000 people are severely overcrowded with Moria on Lesvos hosting 12.000 people or four times its capacity.

According to the UN Refugee Agency (UNHCR) arrivals in Greece have reached 41,940 in 2019, as of September 22. Spokesperson Natasha Bertaud confirmed that the Commission has: "noted with concern the large number of arrivals reported in Lesvos over the past weeks, which is undoubtedly putting additional pressure on a system that is already under great strain, but we did underline that the arrivals over the summer remain just a fraction of what they were in the months preceding the EU-Turkey Statement". The Commission also confirmed that it was still committed to the EU Turkey agreement and is currently negotiating to resolve recent tensions with Ankara over the funding of assistance to and hosting of refugees under the deal.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190912:

Sveriges Radio Ekot 19-09- 01:

EU:s migrantavtal med Turkiet under tryck till sidans topp

Hundratals nya flyktingar och migranter kommer nu åter igen varje vecka till Grekland och öarna nära Turkiet. Antalet har stigit den senaste tiden.

I torsdagseftermiddag på bara någon timme landsteg 547 personer från 13 gummibåtar på ön Lesbos, enligt grekiska medier.

Det var fler personer än någonsin tidigare i år och i nivå med den så kallade flyktingkrisen 2015 - 2016:

EU:s avtal med Turkiet om att stoppa flyktingar och migranter från att ta sig till Europa tycks bräckligt nu.

Överenskommelsen ingicks för drygt tre år sedan, i mars 2016, och ledde till att antalet nyanlända till de grekiska öarna sjönk från de dagliga cirka 6 000 till cirka 80.

Turkarna fick i utbyte många tiotals miljarder kronor. Men de senaste månaderna kommer åter många över Egeiska havet.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel sa i torsdags på en presskonferens att hon är i stadig kontakt med den turkiske presidenten Erdo?an för att säkerställa att avtalet gäller, men det tycks under press.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

Sveriges Radio Ekot 19-09-05: Erdogan hotar släppa vidare flyktingar till Europa (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

TT-AFP-Reuters / UNT 19-09-05:

Turkiet skärper tonläge i migrantkris till sidans topp

Turkiet hotar EU och höjer tonläget om de syrier som flytt inbördeskriget.

President Recep Tayyip Erdogan öppnar flyktingvägarna om ekonomiskt stöd uteblir.

Den turkiske ledaren skärpte tonen i ett tv-sänt tal som hölls i Ankara på torsdagen. Utspelen kan få direkta konsekvenser i den syriska flyktingkrisen samtidigt som nya strider åter får fler att fly Syrien.

Erdogan upprepade kravet på att så kallade säkra zoner inrättas för syriska migranter i norra delen av Syrien, tre mil in i det krigsdrabbade landet från den turkiska gränsen. Ryskstödda regeringsstyrkor genomför samtidigt en offensiv i den nordvästra Idlibprovinsen.

EN MILJON TILL SYRIEN

Vi tvingas att öppna våra dörrar om dessa säkra zoner inte blir verklighet, sade Erdogan om det kontroversiella kravet att bygga flyktingområden i Syrien. Hotet innebär i realiteten att Turkiet skulle öppna de flyktingvägar för migranter som leder in i övriga Europa och EU.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190801:

Aftonbladet debatt 19-07-26;

Flyktingar dödas - och Sverige ger sitt stöd till sidans topp

Karin Ekholm, kommunikatör Läkare Utan Gränser Libyen

Blodbadet i ett flyktingförvar i Libyen hade kunnat undvikas. Läkare Utan Gränser och andra hade slagit larm om att människor var i livsfara där.

Men i stället för att agera för att rädda liv ger europeiska länder, däribland Sverige, sitt stöd till den libyska kustbevakningen och skickar därmed tillbaka människor i desperat behov av hjälp till Libyen - det land som de försöker fly ifrån.

Klockan var 00:44 på natten den 2 juli när det första meddelandet kom.

"Tajoura-förvaret har träffats av ett luftangrepp, flera döda och skadade. De första patienterna har skickats till till sjukhus i närheten. Vi skickar 5 ambulanser för att hämta resten."

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190721:

EUobserver 19-07-11:

Libyan lawyers: EU is complicit in torture till sidans topp

Last Wednesday (3 July), Fathi Bashagha, the minister of interior for the UN-backed Government of National Accord (GNA), announced that his office is looking into ending the detention of refugees and migrants in Libya and releasing all those currently detained in centres under the control of the GNA's Department for Combatting Illegal Migration (DCIM).

This announcement came the day after the horrific attack on a migrant and refugee detention centre in Tajoura, where 53 individuals lost their lives, including children.

Whether this is a serious initiative or simply another grand gesture of lip service remains to be seen. Either way, this is not nearly enough to make Libya a safe country for migrants and refugees.

The European Union has for years adopted a policy of containment, training the Libyan Coast Guard to intercept people at sea.

Those intercepted are then brought back to Libya and placed in detention centres that are run by DCIM under the GNA's Ministry of Interior.

There has been no shortage of reports that recount the violence and torture refugees and migrants face in these centres.

Yet, unfazed, EU policy continued to support the Libyan coastguard, turning a blind eye to what happens after those intercepted are returned to Libya.

Closing all DCIM detention centres in Libya is necessary and welcomed. If in fact the call by Bashagha proves to be true, this is key to taking the first steps towards ending the violence against refugees and migrants in Libya.

Nonetheless, the EU must still reform its policy on Libya; irrespective of the closure of the detention facilities, Libya remains an unsafe country for refugees and migrants.

Thus, it should not create the perception that Libya would then be safe for returns. This is far from true. It is not only detention that makes Libya an unsafe country.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

El Pais 19-07-19:

Spain will give Morocco €30 million to curb irregular immigration till sidans topp

The funding is on top of the €140 million the EU has pledged to provide the North African country

Spain's acting government will approve a €30 million outlay to fund Morocco's efforts at curbing irregular immigration into Europe.

This direct injection of funds is in addition to the €140 million that the European Union has pledged to give the North African country to help it contain migration flows. Renewed relations with Morocco have played a role in this year's nearly 27% drop in irregular immigration to July 15, according to Interior Ministry figures.

The new allocation of funds must first be approved by the Cabinet today. The money will come from the Budget Contingency Fund, which is normally used for unexpected expenses derived from natural disasters and to fund military operations abroad.

In this case, the money will cover part of "the costs incurred by Moroccan authorities in their cooperation with Spain and the entire EU on border management and the fight against irregular immigration headed for the Spanish coast," according to the document justifying the additional budgetary expense.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190610:

AYS 19-05-18:

A secret document could prove Turkey is not a safe third country till sidans topp

PRO ASYL and Refugee Support Aegean (RSA) urge EASO to release a crucial report on the Turkish Asylum system from 15th June 2016.

The document is believed to include information that would show that Turkey is not a safe third country and cannot be considered as such. This would have implications on rejected asylum claims that are made based on inadmissibility grounds.

The full document was never published due to the reason that it brought to light many facts about Turkey that went against the political agenda of the EU Commission and other key players such as EASO and EU member states. All of these actors have promoted the EU-Turkey deal and considered it to be a "big success."

RSA reports that they have requested to access the documents from EASO, but the agency responded by providing a heavily redacted version of the report.

It is alleged that the document has been downgraded because it documented that Turkey cannot be considered as a safe third country. Some traces indicating that Turkey does not fulfil the criteria of a safe country are existent already in the redacted version of the document.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

The New Humanitarian Comment 19-06-06:

Biometrics: The new frontier of EU migration policy in Niger till sidans topp

The EU's strategy for controlling irregular West African migration is not just about asking partner countries to help stop the flow of people crossing the Mediterranean - it also includes sharing data on who is trying to make the trip and identifying to which countries they can be returned.

Take Niger, a key transit country for migrants arriving in Europe via Libya.

European money and technical assistance have flowed into Niger for several years, funding beefed-up border security and supporting controversial legislation that criminalises "migrant trafficking" and has led to a sharp fall in the registered number of people travelling through the country to reach Libya - down from 298,000 in 2016 to 50,000 in 2018.

Such cooperation is justified by the "moral duty to tackle the loss of lives in the desert and in the Mediterranean", according to the EU's head of foreign policy, Federica Mogherini. It was also a response to the surge in arrivals of asylum seekers and migrants to European shores in 2015-16, encouraging the outsourcing of control to African governments in return for development aid.

In April, as a further deterrent to fresh arrivals, the European Parliament passed a tougher "Regulation" for Frontex - the EU border guard agency - authorising stepped-up returns of migrants without proper documentation to their countries of origin.

The regulation is expected to come into force by early December after its formal adoption by the European Council.

The proposed tougher mandate will rely in part on biometric information stored on linked databases in Africa and Europe. It is a step rights campaigners say not only jeopardises the civil liberties of asylum seekers and others in need of protection, but one that may also fall foul of EU data privacy legislation.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190517:

AYS 19-05-05:

Border agreement with Albania now operational till sidans topp

Since the beginning of this month, an agreement between Albania, and the European Border and Coast Guard, also known as Frontex, is operational.

(...)

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190503:

Efimerida / Pressenza 19-05-01:

A shameful bureaucratic development in 2016 till sidans topp

In May and June of 2016, the European Asylum Support Office (EASO) carried out a survey in Turkey for people from Syria and other third countries who were seeking international protection.

The need for the survey arose from the implementation of the EU-Turkey Statement, an agreement implemented on March 20 of that year. A major section of that accord provided for the return to Turkey of citizens of Syria and other third countries who had entered Greece from Turkey after that date.

One of EASO's main responsibilities is to analyse information and inform EU member states regarding procedures in place for protecting asylum seekers and refugees from non-EU countries. The administrative procedures set out in the agreement would provide an indication as to what extent Turkey was indeed a safe third country for asylum-seekers.

When the first groups of returnees arrived back in Turkey in April and early May, 2016, strong allegations began coming from human rights organisations that Turkey was unfit for the purpose. Ever since then, the criteria for defining a "safe third country" and the question of whether Turkey actually fulfilled them have been a source of conflict between EU member states and experts defending the agreement on the one hand, and on the other, those who consider it to be legally unsound and the product of political expediencies.

Cover-up and expediencies

According to three reliable sources, EASO never formally completed drafting its report and the text was never published as an official document. Moreover, the decision to downgrade the report "was not discussed by the service's management board". In fact, the report's existence was only once referred in the EUObserver of 15 June 2016 under the title "EU trying to bury report on Turkey migrants returns".

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190415:

Journal of International Migration and Integration February 2019:

Tunisia's role in the EU external migration policy: Crimmigration law, illegal practices till sidans topp

and Their Impact on Human Rights

Abstract

The article analyzes how crimmigration law, combined with a range of illegal practices employed by the Tunisian authorities, negatively impacts on the human rights of irregular migrants, in particular asylum seekers, in Tunisia. By placing Tunisia's migration policy within the broader EU strategy of externalizing migration controls, the article shows how the EU supports, and relies on, Tunisia's systemic violations of human rights in order to prevent irregular migrants from reaching the EU.The central part of the article is divided in four sections, with each section examining the impact of Tunisia's migration policy on a specific human right. The first section analyzes how legislation criminalizing irregular migration and migration-related activities, together with illegal practices used by Tunisian security forces (e.g., pushing back irregular migrants at Tunisian borders, detaining irregular migrants in order to prevent them from making asylum claims), deprive irregular migrants of their right to seek asylum. The second section examines how practices adopted by Tunisian security forces (e.g., refusing to allow irregular migrants to have access to lawyers and interpreters) undermine the right to due process in both criminal proceedings and proceedings for protection status determination. The third section argues that measures adopted by the Tunisian authorities (e.g., preventing refugees with protection status from obtaining residency permits) violate the refugees' right to work, while the fourth section analyzes how the criminalization of irregular departure from Tunisia violates the right to leave a country, including one's own country.

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190326:

Sveriges Radio Ekot 19-03-20:

"Vidriga förhållanden i flyktingläger" till sidans topp

I dag har det gått exakt tre år sedan EU ingick avtalet med Turkiet för att stoppa flyktingar och migranter.

- Den verklighet som vi ser är att flyktingar nu är fast i läger som är mycket, mycket dåliga, särskilt i Grekland men också på andra håll i Europa. säger Läkare utan gränsers generalsekreterare Oliver Schulz.

Han är ny som chef för Läkare utan gränser i Sverige och har jobbat på många håll i världen.

Turkiet fick bland annat cirka 60 miljarder kronor mot att patrullera sina gränser mer effektivt.

Avtalet har lett till betydligt färre asylsökande men har också lämnat tiotusentals människor i förfärliga förhållanden, skriver 25 organisationer i ett öppet brev till EU:s ledare.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190302:

SvT Utrikes 19-02-24:

Flera oklarheter inför EU-möte med arabländer till sidans topp

Migration, säkerhet och investeringar kommer att diskuteras på toppmötet mellan EU:s medlemsstater och Arabförbundet i Egypten.

- Jag tycker att det är mycket anmärkningsvärt att ett möte på den här nivån hålls utan att mänskliga rättigheter och demokrati uttryckligen står på agendan, säger statsvetaren Anders Persson.

Mötet, som hålls under söndagen och måndagen i den egyptiska semesterorten Sharm el-Sheikh, är det första i sitt slag med regerings- och statschefer från EU-länder och Arabförbundet - bland dem Sveriges statsminister Stefan Löfven.

På dagordningen finns bland annat klimatfrågan, migration, säkerhetspolitik och investeringar. Men Anders Persson sätter alltså frågetecken för prioriteringarna.

- Speciellt med tanke på att situationen för mänskliga rättigheter är katastrofal i bland annat Egypten just nu, säger Persson, som är statsvetare och Mellanösternkännare vid Lunds universitet.

(...)

Migrationen har länge varit en prioriterad fråga i EU:s samarbete med flera arabländer - framför allt de länder som har en kust mot Medelhavet.

Vid den säkerhetspolitiska konferensen i München tidigare i februari underströk president al-Sisi sin roll i det samarbetet genom att säga att …inte en enda illegal migrant har tagit sig över Medelhavet från Egyptens kust sedan 2016".

Samtidigt blottas sprickorna mellan EU:s medlemmar, som länge har haft svårt att komma överens i frågan om hur mottagandet av flyktingar och migranter ska fördelas.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190209:

Migration Policy Institute 19-01-11:

An "informal" turn in the EU's migrant returns policy towards Sub-Saharan Africa till sidans topp

By Jonathan Slagter

A not-insignificant share of the European Union's resident irregular migrant population comes from sub-Saharan Africa. Even though estimates of the unauthorized population in EU Member States are notoriously imprecise, comparing the number of non-EU nationals (formally known as third-country nationals) ordered to leave with the number who departed suggests that the resident unauthorized population has grown by up to 3 million persons over the past ten years. And sub-Saharan African nationals accounted for around one-fourth of this growth, with a significant share coming from Nigeria (13 percent), Senegal (8 percent), and Eritrea (7 percent). Despite increased EU efforts in recent years to work with sub-Saharan countries to accept the return of their nationals, return rates remain low.

(...)

An initial focus by the European Union on formal readmission agreements with migrant-origin countries has given way since 2016 to informal ones. This article examines this informal turn and explores the potential effect that nonbinding readmission pacts could have on migrant returns to sub-Saharan Africa, challenging the assumption that such agreements will have a significant effect on future return levels agreed upon by EU and African policymakers. The analysis also evaluates EU reliance on return totals as an indicator of policy effectiveness and questions whether policy success can be quantified, considering data and other limitations.

The Framework for Returns

A decade after EU Member States agreed to establish common rules for managing the return of irregular migrants, European Commission President Jean-Claude Juncker in his 2018 State of the Union address outlined a proposal for recasting the EU Return Directive to create a "stronger and more effective European return policy."

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Danwatch 19-01-31:

Rights of refugees and migrants violated at EU-equipped borders till sidans topp

A Chechen refugee fleeing torture was stopped at a Belarusian border point equipped by the EU and returned to Russian authorities. Videos expose the inhumane treatment of migrants by the Belarusian border authorities receiving surveillance equipment from the EU.

For many years, Belarus has served as a transit country for refugees travelling from the former Soviet Union to Europe, primarily Poland, in search of asylum. Most of the refugees come from Russia, especially from the Chechen Republic.

To limit irregular migration, the EU has made it a priority to provide training and border control equipment to the border authorities in countries along the EU's eastern land borders. This includes Belarus, whose border authorities have received surveillance cameras, patrol cars and boats, from the EU in order to better detect people crossing their borders.

The border authorities that received the equipment have been implicated in the pushbacks of refugees, however, in violation of their rights, in both 2017 and 2018.

Video footage of border authorities apprehending migrants as they transit Belarus, has also raised concern that the EU may be indirectly contributing to human rights violations.

According to the border authorities, the officers in the specific video material handled the situation in "strict compliance with Belarusian law".

Afghans brutally detained by hooded border guards

In May 2018, the Belarus State Border Committee posted a video on YouTube in which border authorities detain a group of Afghan and Indian migrants who had crossed into Belarus from Russia illegally, in their attempt to reach the EU.

The video shows hooded border guards aggressively detaining the migrants in an operation that was carried out in cooperation with the Russian Federal Security Service, FSB, according to the Belarus Border Committee.

(...)

Hela reportaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 181231:

Sveriges Radio Ekot 18-12-23:

Malin Björk (V): Niger är EU:s laboratorium för migrationspolitik till sidans topp

Niger som länge har varit ett transitland för flyktingar och migranter blir nu alltmer militariserat.

EU satsar stora pengar för att stoppa migrationen, vilket har lett till en omfattande säkerhetsapparat.

Det bilden ger Vänsterpartiets Europaparlamentariker Malin Björk på besök i Niger och hon är ifrågasätter hur EU-pengarna används.

- Niger har blivit som ett laboratorium för EU:s migrationspolitik. Där man har en lag som kriminaliserar all aktivitet i relation till migration, vilket betyder att hela området har militariserats. EU har satsat oerhört mycket pengar - både EU-länder bilateralt och också själva EU - i dessa säkerhetsinsatser, säger Malin Björk (V).

Ingen kan längre ta sig norr om staden Agadez, som tidigare varit hubben för migration i norra Afrika.

EU-fonden African Trust Fund och andra källor finansierar militär och polis, säger hon, men ifrågasätter om inte EU i stället borde satsa mer på utveckling av det mycket fattiga landet Niger - på till exempel skolor och vård.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

New York Times 18-12-26:

'It's an Act of Murder': How Europe Outsources Suffering as Migrants Drown till sidans topp

By Charles Heller, Lorenzo Pezzani, Itamar Mann, Violeta Moreno-Lax Eyal Weizman

On Nov. 6, 2017, at least 20 people trying to reach Europe from Libya drowned in the Mediterranean, foundering next to a sinking raft.

Not far from the raft was a ship belonging to Sea-Watch, a German humanitarian organization. That ship had enough space on it for everyone who had been aboard the raft. It could have brought them all to the safety of Europe, where they might have had a chance at being granted asylum.

Instead, 20 people drowned and 47 more were captured by the Libyan Coast Guard, which brought the migrants back to Libya, where they suffered abuse - including rape and torture.

This confrontation at sea was not a simplistic case of Europe versus Africa, with human rights and rescue on one side and chaos and danger on the other. Rather it's a case of Europe versus Europe: of volunteers struggling to save lives being undercut by European Union policies that outsource border control responsibilities to the Libyan Coast Guard - with the aim of stemming arrivals on European shores.

While funding, equipping and directing the Libyan Coast Guard, European governments have stymied the activities of nongovernmental organizations like Sea-Watch, criminalizing them or impounding their ships, or turning away from ports ships carrying survivors.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 181125:

Sveriges Radio Ekot 18-11-12:

Rapport: Oklart om EU:s flyktingstöd till Turkiet används bra till sidans topp

Det är oklart om pengarna som EU ger till Turkiet för att hjälpa syriska flyktingar kommer till bra användning, det säger EU:s revisorer i en ny rapport.

Turkiet vill inte ge ut uppgifter om vilka flyktingar som fått ta del av pengarna, och hänvisar till sekretesslagstiftning, skriver nyhetsbyrån AFP.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 181018:

Sveriges Radio 18-10-08:

Tunisien kan bli nästa land som ingår avtal för att stoppa flyktingar till sidans topp

Samtidigt som flyktingbåtarna kommer från Libyen till Europa pågår också en annan trafik - tunisier som tar sig illegalt ill Italien.

Hittills i år har ungefär 4 500 tunisier registrerats i Italien ... och nära fyra gånger så många har stoppats av den tunisiska kustbevakningen.

För att reglera denna migration och för att hantera afrikaner från andra länder, förhandlar EU och Tunisien just nu om någon form av avtal för att stoppa migranterna.

- Nej, vi förhandlar inte med EU om ett avtal som liknar det med Turkiet, säger mannen på utrikesministeriet här i Tunis. Ändå undrade den grävande tunisiska nättidningen Nawaat, som brukar vara välunderrättad, häromdagen om inte just det är på väg.

Mannen på utrikesministeriet ger mig sitt visitkort, men ställer bara upp på en bandad intervju utan namn och foto på webbsidan. Vi har kommit till tunisiska UD i god tid, entrén är pampig i marmor, men korridoren på våningsplanet där hissen stannar verkar inte direkt tänkt för gäster. Det är trångt, mörkt och knäpptyst med ansikten som tittar upp när vi går förbi.

Turkiet-avtalet innebar att EU gav dels cirka 60 miljarder kronor för att Turkiet ska ta om hand flera miljoner syriska flyktingar och förstärka kustbevakningen, dels löftet om en framtida visumfrihet och dessutom att syriska flyktingar skulle bytas sinsemellan. Libyen har också fått förstärkt kustbevakning och pengar.

- Tunisien och EU förhandlar om migrationen utifrån perspektivet rörlighet, förklarar mannen vidare med en yngre kvinnlig kollega bredvid, modernt klädd med stora röda glasögon. Denna rörlighet, som han kallar det, rymmer två delar - dels att Tunisien ska ta emot sina egna landsmän, som EU-länder avvisar eller utvisar, dels att det ska bli lättare för tunisier att få visum till EU-länder. Frankrike, Tyskland, Schweiz och förstås Italien är drivande. Flera gånger understryker han att förhandlingarna bara handlar om tunisier, inte andra afrikaner eller nationaliteter.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Sveriges Radio Ekot 18-10-12:

Sverige vill se fortsatt samarbete mellan EU och Libyen till sidans topp

Situationen i Libyen är nu så svår att FNs flyktingorgan bara kan besöka några få platser i landet.

När EUs utrikesministrar träffas nästa vecka för att diskutera situationen vill den svenska regeringen se ett fortsatt gemensamt agerande från unionen. Utrikesminister Margot Wallström försvarar att EU utbildar den kustbevakning som forslar tillbaka människor till Libyen.

- Ja, vad är alternativet? Ska vi inte engagera oss med kustbevakningen? Vi försöker ju ändå se till att de har grundläggande kunskaper om mänskliga rättigheter och om allt det som åligger dem.

Situationen i Libyen blir allt svårare. En rapport från EUs flyktingorgan beskriver hur migranter och flyktingar betraktas som kriminella och därför blir inlåsta på obestämd tid. Det rapporteras om utbredd tortyr och om sexuellt våld.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Sveriges Radio Studio Ett 18-10-15:

Egypten stoppar migranter från att ta sig över Medelhavet till sidans topp

Egypten har fått beröm av EU för att man lyckats stoppa flyktingar och migranter från att ta sig över Medelhavet

Egypten bromsar migrationen mot Sudan och Syrien, har en effektivare kustbevakning, och driver en nationell kampanj.

Men det har inte gjorts mycket för att skapa jobb.

Vår korrespondent Cecilia Uddén har träffat smugglare, ansvariga på egyptiska myndigheter och återvänt till tonåringen Saad.

För två år sedan överlevde Saad en olycka på Medelhavet där

450 människor drunknade. Då sa han att han skulle göra ett nytt försök. men när vår korrespondent besökte hans hem i en liten by där Nilen möter Medelhavet, låg han och sov.

När jag kommer hem till Saad vid 2 tiden på eftermiddagen ligger han och sover. Pappan tar emot och säger: du får väcka honom själv om du vill prata med honom, vår relation är inte så bra.

Det har gått två år sedan Saad överlevde båttragedin i Rosetta där 450 migranter drunknade. Saad var då 17 år, han hade försökt åka till Italien som minderårig, och då för två år sedan var det som om han fortfarande var hög på att han överlevt, han skulle göra nya försök, sa han.

Nu när har han fyllt 19 och tillförsikten han hade för två år sedan har vänts ut och in - och på avigsidan med sömndruckna ögon känner han inte att han har någon framtid alls.

Jag är misslyckad, säger Saad. Jag har svikit min pappa, det finns de som är mycket yngre än jag som lyckats ta sig till Italien och kan skicka hem pengar till sina föräldrar. Vad gör jag? sover på dagarna och bråkar med pappa eller slåss och sparkar sönder möblerna när jag är vaken.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180926:

TT / UNT 18-09-19:

Svensk skepsis till asylsamarbete med Kairo till sidans topp

Samarbete med Egypten kan bli nästa steg i EU:s försök att få bukt med flykting- och migrationskrisen.

Sverige tvekar - och vill fortsatt kämpa för en gemensam asylpolitik i EU, trots allt hårdare motstånd.

Inför EU-ländernas informella toppmötesmiddag i Salzburg talar både österrikiske mötesvärden Sebastian Kurz och EU:s permanente rådsordförande Donald Tusk högt och gärna om Egypten.

Jag hoppas verkligen att medlemsstaterna är beredda på att fördjupa samarbetet med Egypten, men också andra länder i Nordafrika. Egypten är en viktig, eventuell, partner, säger 31-årige förbundskanslern Kurz på väg in till mötet.

"Egyptiska myndigheter har gjort kampen mot människosmuggling till en prioritet. Som resultat har det inte skett några irreguljära avresor från Egypten till Europa i år", berömmer i sin tur Tusk i sin inbjudan till toppmötet.

SVENSK SKEPSIS

Tusk vill därför ha stöd för ett toppmöte mellan EU-ländernas ledare och Arabförbundets ledare i Kairo i februari nästa år.

Fast alla är inte förtjusta i tanken.

Jag är inte övertygad. Jag vill höra mer om vad det finns för substans i det. Man ska inte bara träffas för att träffas, säger statsminister Stefan Löfven (S) till svenska journalister i Salzburg inför EU-toppmötet.

Statsministern betonar att allt samarbete med "tredje land" måste ske i full respekt för mänskliga rättigheter - något som inte allt är fallet i president al-Sisis Egypten.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

SvT Utrikes 18-09-20:

Löfven efter toppmötet: Överens om samarbete med länder utanför EU till sidans topp

Efter dagens EU-toppmöte i Salzburg i Österrike säger landets förbundskansler Sebastian Kurz att man är överens om ett djupare samarbete med Egypten om migration. Statsminister Stefan Löfven säger att det är bra om samarbetet med länder utanför EU byggs ut.

- Då är det färre människor som kommer att dö på Medelhavet.

EU:s permanente rådsordförande Donald Tusk ska träffa Egyptens president al-Sisi på söndag. Han säger att EU också ska vända sig till andra afrikanska partner och även ordna ett toppmöte med Arabförbundet i februari.

- Vi är överens om att vi behöver det här samarbetet med länder utanför EU som vi har haft, konstaterar statsminister Stefan Löfven om Egyptensamarbetet.

Jämför med klassiskt bistånd

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180831:

Deutsche Welle 18-02-15:

Follow the money: What are the EU's migration policy priorities? till sidans topp

/Observera datum - ej ny artikel/

From tackling the root causes of migration to fighting human trafficking: The EU has many different goals for its migration policy. On paper they are sold as equal. Financially, they are not, as DW data analysis shows.

Thousands of asylum seekers arrived in Europe or died on the way trying to reach the continent between 2012 and 2016. In order to reduce the numbers of those entering the block and prevent further deaths, the EU set up the "EU Emergency Trust Fund for Africa" (EUTF) and earmarked 4.3 billion euros (status February 14, 2018) to fight "the root causes of irregular migration", as theFund's tagline states.

Fighting the root causes of migration - in other words improving the situation in the origin countries so people don't want to leave - sounds like a goal hardly anyone can find fault with. If you read EU documents on the Trust Fund, the projects that are mentioned often fall into the category of ameliorating the situation on the ground: empowering the youth in Ghana, enhancing living conditions in Ethiopia or increasing food security in Mali for example.

Take a closer look at the data, however, and it becomes clear how the EU prioritizes among its many goals. By following the money from the EU we can see which areas the union puts the most emphasis on when it comes to migration policy. The numbers show that stopping migrants along the way is at least equally important as changing the underlying causes of migration.

Money not primarily for origin countries

For a start, the largest amount of the Trust Fund money does not go to where the majority African migrants are coming from. By a large margin, Eritrea, Nigeria and Somalia are the three countries most African asylum seekers came from between 2012 and 2016.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180804:

EU Migration Law Blog 18-07-20:

Too much unity in the European Union's external migration policy? till sidans topp

by Mauro Gatti, Research Associate, University of Luxembourg

Europe is notoriously divided regarding its internal policies on migration. But when it comes to making deals on migration with other States, EU Member States and institutions tend to be surprisingly united. This external unity might be threatened by populist leaders as shown by the decision of Hungary to refuse the Global Compact on Migration like the USA: if so, there would be little the Union may do to restore cohesion on the international stage.

1. The Surprising Unity of the Union

The acrimonious debate on refugee quotas or the Aquarius and Lifeline affairs may suggest that Europe is irremediably divided on the issue of migration. Despite the apparent alliance between far-right leaders in Italy, Austria, and Hungary, the interests of EU Members seem to be at odds. While some seek European solidarity, others reject any mutual support and pursue purely national solutions. Considering the fragmentation of internal policies, the EU's external unity may come as a surprise.

The ongoing negotiations of the UN Global Compacts on Refugees (GCR) and on Migration (GCM) are a case in point. The New York Declaration for Refugees and Migrants (2016) set in motion a process of intergovernmental consultations and negotiations that are expected to culminate in the adoption of both global compacts. The Global Compact on Migration, in particular, will be adopted in an intergovernmental conference in Marrakech in December 2018.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

TT_AFP / UNT 18-07-18:

EU vill placera gränsvakter i Makedonien till sidans topp

EU har kommit överens med Makedonien om att bistå Balkan-landet med gränsvakter. Syftet är att ytterligare stärka unionens yttre gränser - ett arbete som pågått kontinuerligt sedan flyktingkrisen 2015 och som inkluderar samarbete med tredje part.

EU:s migrationskommissionär Dimitris Avramopoulos och Makedoniens inrikesminister Oliver Spasovski slöt överenskommelsen på onsdagen.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180718:

Sveriges Radio Ekot 18-07-05:

EU satsar på att få unga stanna i Kenya till sidans topp

Diskussionen om hur EU ska ta emot de flyktingar och migranter som försöker ta sig från Afrika över Medelhavet dominerar just nu den europeiska migrationsdebatten. I Kenya försöker EU angripa orsakerna till migrationen, för att få unga att stanna kvar.

- Livet här är tufft, säger Mohamed Salim Mosoud, här finns inga stora företag eller fabriker som anställer folk.

Vi står i en by på ön Lamu på Kenyas östkust. Ön är helt beroende av fiske och av turism, en turism som kraftigt minskat på grund av al-Shababs upprepade attacker i regionen.

Arbetslösheten har stigit kraftigt samtidigt som de unga i arbetsför ålder blir allt fler.

I hamnen sitter sysslolösa unga män. Lokala medier rapporterar om ett ökande narkotikamissbruk och om att unga härifrån ansluter sig till al-Shabab och andra liknande grupper.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

To BHMA 18-07-05:

Greece can't duck its duty to asylum seekers till sidans topp

Eva Cosse, Western Europe researcher at Human Rights Watch

There is little prospect of the majority of asylum seekers trapped on the islands being sent back to Turkey any time soon

"Why do I deserve to be treated that way?" Issa, a 25-year-old Syrian asylum seeker told me in mid-May on the island of Lesbos. "We are here, forgotten. Totally forgotten.... There is no dignity at all here."

Issa is among the scores of people I have interviewed over the past two years who are trapped in Greece. While for most outside Greece, the 2015 refugee crisis is long forgotten, for asylum seekers in the country it remains acute. This is especially true on the Greek islands, where an official containment policy blocks asylum seekers who arrived by sea from Turkey from moving to the mainland.

Almost 17,000 women, men, and children like Issa are trapped in chaotic and dangerous conditions, with many unable to get basic services. Most are from Syria, Iraq and Afghanistan. Women (22 percent) and children (37 percent) make up more than half the population.

The Greek government likes to point the finger for this forgotten crisis at the European Union. It says that the policy is needed so that it can quickly return asylum seekers to Turkey under a 2016 EU-Turkey migration deal. But the truth is hardly anyone has been sent back, and now the Turkish government has suspended its bilateral arrangements with Greece that makes such returns legally possible.

Meanwhile, Issa lives in the "Olive Grove," a makeshift encampment outside the gates of the Moria asylum processing center in Lesbos. As of June 13, almost 7,000 people lived in Moria, despite its maximum capacity of 3,000. With frustrations over uncertainty and poor conditions, violence is commonplace.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180702:

SvT Utrikes 18-06-26:

EU-läger i Nordafrika pressar svenska regeringen till sidans topp

Flera länder inom EU vill nu att båtflyktingar på Medelhavet ska återföras till EU-läger i Nordafrika, inte tas i land i Europa. Den svenska regeringen är pressad av förslagen, som strider mot regeringens tidigare linje om EU:s flyktingpolitik, och regeringen försöker kringgärda eventuella EU-läger med förbehåll och kopplingar till internationell rätt.

EU-ministern Ann Linde (S) ställde idag flera frågor på väg in till ett möte i Luxemburg där man förbereder regeringschefernas toppmöte i Bryssel senare den här veckan.

- Fortfarande är det oklart hur de här lägren skulle fungera, vem som ska betala, vilken budget som ska finnas, jag måste ställa en rad frågor vid mötet idag, sa EU-ministern Ann Linde till SVT på plats i Luxemburg.

Asylrätten riskeras

SVT frågar om den svenska regeringen kan godta lägren om de drivs av FN:s flyktingorgan UNHCR.

- Hittills är förslagen inte enligt de linjer vi har, det finns stora risker med de här förslagen. Det kan bli osäkert och oklart om man har rätt till asylprövning enligt internationell lag, svarar Ann Linde.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

SvT Utrikes 18-06-27: Vänsterpartiet om EU:s asylförslag: "Ett förslag som länge drivits av Europas extremhöger" (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Sveriges Radio Ekot 18-06-26:

Flyktingar kvar i Niger trots EU-löften till sidans topp

EU vill att fler afrikanska länder upprättar läger där flyktingar kan skiljas från migranter. Men EU har än så länge bara tagit emot en bråkdel av de flyktingar som väntar i läger i Niger.

EU-länderna lovar runt och håller tunt - så skulle man kunna sammanfatta hur modellen med läger i ökenlandet Niger hittills har fungerat.

För under våren har FN:s flyktingkommissariat UNHCR sållat ut flyktingar bland alla hundratusentals migranter i Libyen och fört dessa skyddsbehövande personer till Niger, grannlandet i öknen söder om Libyen.

Fram till för en vecka sedan, den 18 juni, hade FN-organet fört ut 1 287 personer. Problemet är att de nu är kvar där och inte har förts vidare till Europa.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Sveriges Radio Ekot 18-06-27:

Albanien säger nej till flyktingläger till sidans topp

Efter Libyen säger nu även Albanien nej till att bygga flyktingläger för att ta emot migranter och asylsökande å EU:s vägnar.

Premiärministern Edi Rama säger till den tyska tidningen Bild att man "aldrig kommer att acceptera sådana läger" och att man är helt emot att "dumpa förtvivlade människor som giftiga sopor som ingen vill ha".

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Dagens Nyheter 18-06-28:

Libyen - den kollapsade staten som fått en nyckelroll i EU:s flyktingstrategi till sidans topp

EU vill öka stödet till Libyens kustbevakning för att hindra migranters försök att ta sig över Medelhavet i båtar. Men det splittrade Libyen är ingen stabil samarbetspartner, och kustbevakarna anklagas för att själva vara inblandade i människosmuggling.

Abdelrahman al-Milrad är chef för kustbevakningen i Zawiya, Libyens fjärde största stad.

För tre veckor sedan blev al-Milrad svartlistad av FN:s säkerhetsråd.

Den 7 juni i år beslöt nämligen säkerhetsrådet att belägga ett antal libyer med reseförbud och frysa deras banktillgångar. Åtgärden är ett försök att stabilisera situationen i det laglösa Libyen, där milismän och smugglare utnyttjar flyktingar som vill ta sig över Medelhavet till Europa.

al-Milrad och hans likar är enligt säkerhetsrådet "otvetydigt kopplade till våld mot migranter" vilket bland annat innefattar fysisk misshandel och beskjutning av flyktingbåtar.

Fallet med Abdelrahman al-Milrad belyser det etiska dilemma som EU står inför när de nu ska stärka sin yttre gräns för att hålla flyktingar och migranter utanför unionens gränser.

Ska EU, en sammanslutning med dokumenterat hög svansföring i människorättsfrågor, verkligen samarbeta med figurer som al-Milrad?

FN-beslutet att svartlista kustbevakaren från Zawiya grundar sig på en utredning av en expertpanel som intervjuat flyktingar i Libyen. De har pekat ut al-Milrad som en av de drivande i ett svindleri där man först tagit betalt för smugglingsfärder, därefter raidat båtarna och återfört flyktingarna till uppsamlingsplatser i Libyen.

Abdelrahman al-Milrad förnekar anklagelserna.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

SvT Utrikes 18-06-29:

Migrantläger utanför EU kontroversiellt förslag till sidans topp

De kallas med EU-språk för "plattformar för landstigning" och ingår i det paket EU:s statschefer enats om när det gäller migration. Det rör sig om uppsamlingsläger för migranter och är en del i det uttalade målet att ytterligare strama åt möjligheterna för migranter att ta sig till Europa.

I dessa läger ska man samla migranter, bedöma deras asylskäl och förvara dem som man vill ska sändas tillbaka till sina hemländer. Det finns ingen tidsplan för när sådana läger ska upprättas.

Det är inte heller känt om det redan finns länder som är intresserade att upprätta dem, men faktum är att EU sedan flera år pumpar in miljarder i stöd till utomeuropeiska länder för att stoppa migrantströmmar i riktning mot Europa.

"Omänskliga" förhållanden i migrantläger i Libyen

I april 2017 inrättades till exempel ett EU-program värt cirka en miljard kronor med stöd till olika migrantprojekt i Libyen. Bland annat har EU sörjt för "frivilligt" återvändande av tusentals migranter som fastnat i Libyen. Samarbetet med Libyen på migrationsområdet går tillbaka till början av 2000-talet då diktatorn Khadaffi styrde landet.

En central del i detta samarbete handlar om stöd till den libyska gränskontrollen. EU har ordnat träning för den libyska gränspolisen och kustbevakningen och bidragit med drönare, flygplan, skepp och radarsystem liksom med avancerad teknologi för att kontrollera individers identiteter.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

TT / UNT 18-06-29: Hopp och kritik om EU:s planerade asylcenter (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180625:

EU Migration Law Blog 18-06-22:

EU-Turkey Statement: EU Hotspots and restriction of asylum seekers' freedom till sidans topp

Catharina Ziebritzki, Max Planck Institute and Robert Nestler, Refugee law clinics

The judgement of the Greek Council of State of 17th April 2018: Assessing the illegality of the geographical restriction

Under the EU Hotspot Approach as originally implemented in the Eastern Aegean islands as from the entry into force of the EU Turkey Statement, hotspots were designed as detention centers. The initially applied detention scheme was later replaced by the so-called geographical restriction limiting asylum seekers' freedom of movement to the respective island. On 17th April 2018, the Greek Council of State annulled the administrative decision imposing this geographical restriction. On 20th April already, a new decision of the Greek Asylum Service reinstated the geographical restriction. In parallel, a new bill that transposes the Recast Reception Conditions Directive into the Greek legislation was adopted on 15th May 2018 with the aim, among other issues, to justify the imposition of the geographical restriction.

What are the implications of these developments for the EU Hotspot Approach and for the EU-Turkey Statement? Why is the restriction of asylum seekers' freedom of movement a central issue when it comes to the implementation of the return policy foreseen by the EU-Turkey Statement?

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180614:

Hurriyet 18-06-07:

Turkey suspends 'migrant readmission' deal with Greece till sidans topp

Turkey has suspended its bilateral migrant readmission deal with Greece in response to a decision by a Greek court to release eight former Turkish soldiers who fled the country a day after the July 2016 coup attempt, Foreign Minister Mevlüt Çavusoglu said on June 6.

"We have a migrant deal with the EU. It is being implemented. We have a bilateral readmission deal with Greece. We have now suspended this agreement. The process is not fully over but our works towards Greece will continue," Çavusoglu told reporters in Antalya.

His statement was in response to a question of whether Ankara was considering sanctions against Greece following the release of these soldiers. "It is unacceptable," the minister said.

"Greece is under immense pressure from the west, particularly on its judiciary," he added, underlining that the Greek government was sincerely in favor of a resolution to this problem.

This agreement with Greece constitutes the legal backbone of the migrant deal between Turkey and the EU, which was brokered on March 18, 2016, aiming to stem the flow of irregular migrants from Turkey to the Greek islands. The deal says for every Syrian migrant sent back to Turkey from the Greek islands, one Syrian in Turkey will be resettled in the EU.

Future of Turkey-EU deal?

Given the fact that Turkey and the EU could not accomplish the Readmission Agreement (in return for visa liberalization for Turkish nationals) due to differences over the definition of terrorism, the cancellation of the Turkey-Greece agreement will make the implementation of the migrant deal much more difficult as the Greek government will no longer be able to send Syrian refugees back to Turkey.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

Bakgrund:

EU:s officiella Tidning 14-05-07: Agreement between the European Union and the Republic of Turkey on the readmission of persons residing without authorisation (Extern länk)

Tania georgiopoulou i Katimerini 18-06-08: Migrant deal with Turkey not having much effect anyway (Extern länk)

Kathimerini 18-06-08: Turkey's suspension of migrant deal with Greece doesn't affect EU, says Germany (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180605:

Sveriges Radio Ekot 18-05-30:

EU satsar miljarder på Niger - vill stoppa flyktingar till sidans topp

EU satsar över 10 miljarder kronor på Niger fram till år 2020 för att försöka att redan där stoppa afrikanska flyktingar och migranter, så att de inte ska ta sig vidare till Libyen och båtarna över Medelhavet.

EU har flyttat ut sin södra, yttre gräns till Niger i Sahara. Så formulerar vissa det som nu sker. EU satsar miljardbelopp på ökenlandet, eftersom 90 procent av alla flyktingar och migranter, som kommer till Europa från Afrika passerar Niger och EU försöker korka igen den flaskhalsen.

(...)

Hela inslaget (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Refugees Deeply 18-05-22:

Niger: Europe's Migration Laboratory till sidans topp

by Daniel Howden , Giacomo Zandonini

MAHAMANE OUSMANE IS an unrepentant people smuggler. He makes no effort to deny transporting migrants "countless times" across the Sahara into Libya. When he is released from prison in Niger's desert city of Agadez, he intends to return to the same work.

The 32-year-old is even more adamant he has done nothing wrong. "I don't like criminals. I am no thief. I have killed no one," he says.

As Ousmane speaks, a small circle of fellow inmates in filthy football shirts and flip-flops murmur in agreement. The prison at Agadez, where the French once stabled their horses in colonial times, now houses an increasing number of people smugglers. These "passeurs," as they are known in French, have found themselves on the wrong side of a recent law criminalizing the movement of migrants north of Agadez.

Aji Dan Chef Halidou, the prison director who has gathered the group in his office, does his best to explain. "Driving migrants out into the Sahara is very dangerous, that's why it is now illegal," he interjects.

Ousmane, a member of the Tubu tribe, an ethnic group that straddles the border between Niger and Libya, is having none of it. "Nobody ever got hurt driving with me," he insists. "You just have to drive at night because in the day the sun can kill people."

A powerfully built man who speaks in emphatic bursts of English and Hausa, Ousmane worked in the informal gold mines of Djado in northern Niger until they were closed by the military. Then he borrowed money to buy a pickup truck and run the route from Agadez to Sebha in Libya. His confiscated truck is now sinking into the sand at the nearby military base, along with more than 100 others taken from people smugglers. Ousmane still owes nearly $9,000 on the Toyota Hilux and has a family to support. "There is no alternative so I will go back to work," he says.

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

EurActiv 18-05-28:

Negotiations on the post-Cotonou Agreement stumble on migration till sidans topp

Due to a lack of consensus on the issue of migration, member states cannot come to an agreement on a mandate to begin negotiations on the future partnership agreement with African, Caribbean and Pacific (ACP) countries, EURACTIV.fr reports.

The disagreement among member states on the issue of migration in the future partnership agreement could postpone the start of negotiations, originally scheduled for 1 June.

No negotiating mandate was put forward, following two meetings last week on the question of the future Cotonou Agreement.

The agreement, which was signed in 2000, governs trade and political relations but also cooperation between the EU and 79 ACP countries. The current agreement expires in 2020 and will have to be replaced with a new partnership agreement.

European governments had to agree on a negotiating mandate for the new Cotonou Agreement in May so that negotiations could begin at the meeting of the ACP-EU Council of Ministers, in Lomé (Togo) on 31 May.

Tight schedule

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180528:

Migration Policy Insitute kommentar May 2018:

The new EU migration-related fund masks deeper questions over policy aims till sidans topp

The European Commission recently called for an overhaul in spending on migration, but beyond that topline announcement it is far from clear how its proposals would work in practice.

EU officials want to increase funding for border management and boost investment in countries outside the bloc to curb irregular migration. To do this, they want to combine funds from several policy areas, including development.

Part of the thinking behind this is to minimize the impact of any failure to agree to reform of the Dublin rules that outline responsibility for asylum claims-a battle that is set to come to a head in June.

But the European Commission still needs to answer big questions over its migration funding plan, not least who will take charge of the money, and how will it be spent?

(...)

Hela artikeln (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Källor: Informationen på denna sida är hämtad från följande källor (externa länkar): EU (kommissionen, ministerrådet, parlamentet och domstolen), Europarådet (mr-kommissionären, domstolen, kommittén mot tortyr), FN:s flyktingkommissariat UNHCR, FN:s kommitté mot tortyr m.fl. FN-organ, Sveriges Radio, SvT, andra svenska media via Nyhetsfilter och pressmeddelanden via Newsdesk, utländska media till exempel via Are You Syrious och Rights in Exile, internationella organisationer som Amnesty International, Human Rights Watch, ECRE, Statewatch och Picum, organisationer i Sverige som Rädda Barnen, Asylrättscentrum, Svenska Amnesty, FARR, #vistårinteut och InfoTorg Juridik (betaltjänst) samt myndigheter och politiska organ som Migrationsverket, Sveriges domstolar, JO, Justitiedepartementet m.fl. departement och Sveriges Riksdag.

Bevakning: Hjalte Lagercrantz och Sanna Vestin. Sammanställning: Sanna Vestin. Asylnytt är ett ideellt projekt. Sponsring avser prenumerationsavgifter. Tips emottages tacksamt.