fåglar flyger

ASYLNYTT

Aktuellt nyhetsbrev

Fridh advokatbyrå

Sponsrad av Fridh Advokatbyrå

ARKIV:

Nya regler och lagförslag

Flyktinggrupper, landpraxis

Gränser: passage och hinder

Mottagande av asylsökande

Asylutredning och procedur

Skäl för och emot tillstånd

Tvång, hot och deportationer

Papperslösa, gömda, utvisade

Stöd och solidaritet

EU:s flykting- och gränspolitik

Allmänt om migration, statistik

Integration och uppföljning

Debatt och partipolitik

Kultur, personer, diverse

Flyktinggruppernas Riksråd, FARR

menybox Asylnytt startsida Praxisnotiser Kalender FARR:s hemsida

Asylnytt - Arkiv

Tvångsmedel, hot och deportationer

Familjesplittring

Information från myndigheter och organisationer

Länk till pressklipp


Arkivet har startat om och saknar material från perioden 180119 - 180513

Arkiveringsdatum 150211:

UN Committee against Torture 14-12-12

Concluding observations on the sixth and seventh periodic reports of Sweden till sidans topp

/utdrag:/

Detention of asylumseekers (...)

The State party should take all necessary measures to ensure that the detention of asylum seekers is used only as a last resort and, where necessary, for as short a period as possible and without excessive restrictions . The Committee recommends that the State party reviews the law and practice in relation to the exceptional y lengthy detention of asylum seekers and in order to improve the capacity of the detention centres run by the Migration Board, with a view to avoiding the placement of asylum seekers in remand prisons.

Non-refoulement (...)

The State party should respect, in law and in practice, its no n-refoulement obligations under article 3 of the Convention, inter alia, by :

(a) Undertaking a judicial review of all decisions of deportation of all persons, with particular attention paid to the risks faced due to ethnicity or religion;

(b) Establishing clear guidelines and related training on the investigation and documentation of torture and the identification of torture victims among asylum seekers;

(c) Reviewing the criteria and procedural requirements pertaining to family reunification;

(d) Refraining from the use of diplomatic assurances as a means of returning a person to another country where the person would face a risk of torture.

Unaccompanied children (...)

The State party should ensure that adequate protection measures exist and are given effect to in the case of children seeking asylum or migration, including better monitoring of the persons into whose care a child is placed .

Hämta eller läs dokumentet i sin helhet (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Källor: Informationen på denna sida är hämtad från följande källor (externa länkar): EU (kommissionen, ministerrådet, parlamentet och domstolen), Europarådet (mr-kommissionären, domstolen, kommittén mot tortyr), FN:s flyktingkommissariat UNHCR, FN:s kommitté mot tortyr m.fl. FN-organ, svenska media via Eniro och pressmeddelanden via Newsdesk, utländska media främst via I Care och IRR, internationella organisationer som Amnesty International, Human Rights Watch, ECRE, ENAR, Statewatch, Noborder och Picum, organisationer i Sverige som Rädda Barnen, Röda Korset, Svenska Amnesty, FARR, Rosengrenska och InfoTorg Juridik (betaltjänst) samt myndigheter och politiska organ som Migrationsverket, Sveriges domstolar, JO, Justitiedepartementet m.fl. departement och Sveriges Riksdag.

Bevakning: Josefin Åström, Hjalte Lagercrantz, Karin Nilsson Kelly, Sanna Vestin. Sammanställning: Sanna Vestin. Asylnytt är ett ideellt projekt.